مصاحبه با استاد سید حسن یحیوی

یحیوی:ورزش کار هرچه فنی تر شود افتاده تر می باشد

  


انجام یک ساعت ورزش روزانه و یادگیری چند تکنیک دفاع شخصی برای همه افراد مفید خواهد بود

پدر ورزش‌های رزمی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت اخلاق نسبت به توان فنی و قدرت بدنی یک ورزشکار گفت: همه ما انسانیم و نباید در هیچ مرحله ای از زندگی نسبت به دیگران احساس برتری کنیم.

به گزارش ایلنا، سید حسن یحیوی 20 دی ماه 1326 در شهرستان بروجرد متولد و در شهر کرج بزرگ شده است. در سال 1346 به همراه خانواده‌اش برای زیارت امام رضا(ع) به خراسان سفر کرد و پس از آن پایه‌گذار ورزش‌های رزمی در مشهد شد.

وی درباره ماندنش در مشهد گفت: بدلیل یک وصلت خانوادگی در آن سال‌ها، پدر و مادر مرحومم مشهد را رها نکردند و من نیز گاها به این شهر رفت و آمد داشتم.

این پیشکسوت ورزش‌های رزمی استان که کار خود را ابتدا در 13 سالگی با ورزش کشتی کج در باشگاه پولاد در خیابان شاپور تهران آغاز کرده، ادامه داد: آن زمان بوکس و کشتی کج تنها ورزش‌های رزمی بود که در باشگاه ها انجام می شد.

وی با اشاره به وجود 5 باشگاه کشتی کج در تهران در آن سال‌ها، افزود: در آن دوران با رزمی‌کارانی چون رضا صفائی‌پور، فیروز داراشپور، حسن رضایی، منجم و بسیاری از افراد دیگری که در عرصه سینما نیز فعالیت می کردند ورزش می‌کردیم.

یحیوی که به واسطه توانایی بالایش در ورزش‌های رزمی در چندین فیلم سینمایی همچون ببر رینگ و قهرمان قهرمانان هنرنمایی کرده در خاطره ای، عنوان کرد: در یکی از فیلم‌ها باید در حین مبارزه با ضربه مشت حریفم به بیرون رینگ شیرجه می‌زدم که پس از انجام این کار و پخش این فیلم به شنل طلایی معروف شدم.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در کنار بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب در فیلم سینمایی مردی شبیه باران در نقش فرمانده عراقی اردوگاه اسرا نیز هنرنمائی کرده است.

یحیوی با اشاره به کان ذن ریو کاراته به عنوان تنها ورزش رزمی فعال در مشهد که توسط محمد روشنایی در باشگاه ارتش به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شد، گفت: با مستقر شدنم در مشهد در سال‌های 1346 تا 1347 کشتی کج را در باشگاه بهرامی در حوالی حرم مطهر امام رضا(ع) راه اندازی کردیم.

وی که بعدها به عنوان مربی باشگاه شرکت برق مشهد در این شرکت استخدام شد در خصوص روی آوردنش به جودو نیز گفت: برای تکمیل مدارک استخدامی باید مدرک ورزشی معتبری به شرکت برق ارائه می‌دادم و برای این موضوع به تهران رفتم.

وی با بیان اینکه رشته کشتی‌کج همانند برخی رشته‌های رزمی دارای حکم کمربند یا درجه نبود، ادامه داد: با نامه مرحوم محمدتقی جعفریان مدیرکل تربیت بدنی خراسان به باشگاه شهربانی تهران که با حضور 2 مربی ژاپنی زیر نظر سرهنگ سرشار اداره می‌شد رفتم و پس از 6 روز تمرین خود را برای آزمون کمربند آماده کردم.

این پیشکسوت ورزش‌های رزمی خراسان رضوی از محمد کیهان و منوچهری به عنوان دو تن از پیشکسوتان امروز رشته رزمی جودو که آن زمان شاگردان ارشد کلاس بودند، یاد کرد و افزود: در روز آزمون با کمربند سفید در مقابل حریفی قدرتمند با کمربند مشکی قرار گرفتم و چون کجیست بودم ناخودآگاه با ضربه زانو حریف را به زمین زدم که توسط مربی ژاپنی که این مبارزه را قضاوت می‌کرد بازنده اعلام شدم اما در پایان، نامه‌ای از شهربانی تهران به عنوان حکم فعالیت در این رشته به من داده شد که به شرکت برق مشهد ارائه دادم.

یحیوی با اشاره به 32 سال تلاش در باشگاه شرکت برق، عنوان کرد: در این باشگاه در کلاس‌های جداگانه ویژه نگهبانان، بانوان، کارمندان، کارگران و اعضای خانواده‌های پرسنل شرکت برق رشته های رزمی را آموزش می‌دادم.

وی مربیگری در زمان کنونی را بسیار دشوارتر از گذشته دانست و افزود: در حال حاضر مشغله‌های کاری، درسی و دغدغه‌های زندگی جوانان باعث شده در سالن‌های ورزشی تمرکز کافی نداشته باشند و این امر، آموزش تکنیک‌ها را برای مربی بسیار دشوار می‌کند.

وی که هم اکنون نیز با 66 سال سن در باشگاه بانک ملی مشهد مشغول به آموزش ورزش‌های رزمی به کارکنان است، گفت: به واسطه تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌ام معتقدم همه سنین می‌توانند در ورزش موفق باشند و هنوز کار آموزش افراد از سن 6 تا 66 سال را قبول می کنم.

این پیشکسوت ورزش‌های رزمی استان که علاوه بر جودو و کشتی کج در رشته‌های جوجیستو، ساواته، کاراته و آی کیدو نیز فعالیت کرده است، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رشته کشتی کج با همین نام فعالیت داشتم و پس از آن در رشته هایی چون آی کیدو، رزم ایران و... فعالیت خود را ادامه دادم.

یحیوی با بیان اینکه در مورد رشته کشتی کج دیدگاه اشتباه در اذهان مردم شکل گرفته، افزود: این رشته ورزشی نیست که در برخی فیلم ها نمایش داده می‌شود و در آن با صندلی و هر ابزاری به حریف ضربه وارد می‌کنند. این ورزش کاملا علمی است و ضربات تخصصی آن بر اساس آناتومی بدن با وارد کردن کمترین آسیب در نظر گرفته شده، در این سال‌ها حتی یکی از شاگردانم هم از بیمه ورزشی استفاده نکرده است.

وی ورزش‌های رزمی که بر روی تشک انجام می‌شود را برای تقویت قوای جسمی و روحی جوانان مفید دانست و گفت: رشته‌های ورزشی که در آن با استفاده از دارو و مواد شیمیایی قدرت بدنی افزایش می‌یابد عوارض زیادی در دوران پیری بدنبال خواهد داشت.

پیشکسوت ورزش های رزمی استان، از ورزش به عنوان عاملی برای آرامش فکری و روانی نام برد و گفت: انجام یک ساعت ورزش روزانه و یادگیری چند تکنیک دفاع شخصی برای همه افراد مفید خواهد بود.

یحیوی با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق از سوی ورزشکاران، عنوان کرد: همیشه در زمان امتحان گرفتن از شاگردانم، 6 نمره برای نظم و اخلاق و 2 نمره برای توانایی فنی و قدرت بدنی آنان در نظر می‌گیرم. یک رزمی کار هر چه فنی‌تر شود افتاده تر می شود که متاسفانه در حال حاضر گاهی اوقات رعایت احترام اساتید در بین جوانان کمرنگ شده است. در گذشته عنوان استاد را برای شخصی به کار می بردند که 50 یا 60 سال در آن رشته تجربه داشته باشد اما اکنون هرکه در هر سنی و با کمترین تجربه کمربند مشکی بست، او را استاد می‌خوانند.

عقاب طلایی ورزش‌های رزمی ایران که مسوولیت‌هایی در کمیته‌های مختلف هیات‌های ورزشی استان نیز داشته، اکنون مسوول کمیته پیشکسوتان هیات ورزش های رزمی نیز می باشد.

وی به جلسات ماهیانه‌ای که سال گذشته از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان برای دور هم جمع کردن پیشکسوتان برگزار می‌شد اشاره و عنوان کرد: توقعی که پیشکسوتان ورزشی از جامعه ورزش و جوانان دارند تنها رعایت احترام و فراموش نکردن آنان است.

پیشکسوت ورزش‌های رزمی استان در توصیه‌ای به مربیان جوان عنوان کرد: اکنون که مربی شده‌اید یادتان باشد که روزی چه کسی مربی‌تان بوده تا فردا شاگردان‌تان شما را از یاد نبرند.

وی به قداست حرفه مربیگری تاکید کرد و گفت: با وقف عمر خود در آموزش ورزش‌های رزمی، از ورود جوانان زیادی به انحرافات جلوگیری کردم و از آن لذت بردم. باید همیشه شاکر نعمت‌های بی‌شمار خداوند باشیم و برای پیشبرد امور خود تنها از او کمک بخواهیم.

یکی از افتخارات ما یعنی گروه دستان آتشین(FireHands) این است که شاگرد این استاد بزرگ هستیم

امیدوارم سایه این استاد بزرگ روی سر تمام ورزش کاران باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.